Szabad az Á

Átjáró Másországba

Parlament elé viszem a gyalogos-átkelőhelyek biztonságát

2019. december 23. 07:41 - Szabad az Á

Eseti bizottság létrehozását kezdeményeztem a Parlamentben, a bizottság feladata a gyalogos átkelőhelyekre vonatkozó szabályozás felülvizsgálata és egy úgynevezett “Zebraminimum” előkészítése lenne, amennyiben azt a kormánypárti képviselők megszavazzák.

A gyalogátkelőhelyeken történt gázolások száma évről-évre növekszik. 2019 novemberében benyújtott közérdekű adatigénylésre az Országos Rendőr-főkapitányság az alábbi adatokat adta: a rendőrségi ügyviteli rendszerben rögzített adatok alapján 2018-ban országosan 1079 esetben, 2019. november 19-ig pedig 810 esetben történt gyalogoselütés a kijelölt gyalogátkelőhelyeken.

A kijelölt gyalogátkelőhelyeken történt balesetek közül 2018-ban 30, 2019-ben pedig 29 eset volt halálos kimenetelű. Azóta sajnos ez a szám növekedett. Számos oka van a baleseteknek: a megváltozott közlekedési magatartások miatt a gyalogosok és az autósok sem tartják be a KRESZ előírásait, teszik ezt sokszor figyelmetlenségből vagy azért, mert a zebrák rossz minőségűek, sok helyen már szinte láthatatlanok. A mobiltelefonok korában a gyalogosok és az autósok figyelmetlen közlekedési magatartása is oka az egyre szaporodó baleseteknek.

zebraminimum1220.jpg

Ezen túl menően a jelenleg hatályban lévő szabályozás is 35 évvel ezelőtt született, így a XXI. század új technikai kihívásait egyáltalán nem veszi figyelembe, ezért van szükség egy olyan úgynevezett zebraminimum kidolgozására, ami a törvényi szabályozás újragondolását, a felelősségi – és hatáskörök tisztázását valamint „okos zebrák” telepítését is magába foglalja. A problémát a fővárosban tetézi az is, hogy nincs valódi felelőse a közutaknak, így a zebráknak sem. A kerületi önkormányzatok a közútkezelő és a fővárosi önkormányzat hierarchikus rendszere között helyezkednek el, de a legnagyobb probléma, hogy a Budapesti Közút Zrt. Forgalomtechnikai Igazgatóságának működése lassú, bürokratikus, átláthatatlan.

Élve a törvény által biztosított jogommal pénteken határozati javaslatot nyújtottam be a gyalogos átkelőhelyek újra szabályozását előkészítő eseti bizottság létrehozásáról. A bizottság munkájába részt venne az országgyűlési képviselőkön kívül a Fővárosi Önkormányzat, a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a Budapesti Közút Zrt., valamint az Országos Rendőr-főkapitányság illetékes vezetői is.

Magyar Szolidaritás Mozgalom

Csatlakozz a cselekvő emberek mozgalmához!

ITT a dokumentum

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szabad-az-a.blog.hu/api/trackback/id/tr6415362064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2019.12.23. 19:35:32

Megjegyzem: a kijelölt gyalogosátkelőhelyek mindegyikénél külön jelzőtábla áll, ezt látva "A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni."

Ezért a büntetést kellene súlyosbítani, pl. zebrán halálos gázolás esetén végleges jogosítvány bevonás és 10 év elzárás harmadolási lehetőség nélkül.

A zebrán elütés kizárólag figyelmetlenség következménye, a járművezető nem veszi észre v. figyelmen kívül hagyja a gyalogos átkelőhely jelzőtábláját. Az okos-zebra biztosan javítaná a sérülésmentes gyalogos átkelést, de még így is fordulnak elő majd gázolások. Még akkor is, ha nemcsak az úttestbe épített lámpa gyulladna fel, hanem maga a jelzőtábla led-világítása is.